Dag 3 - Op naar Italië!

23 augustus 2022 - Klausen, Italië

Vandaag weer een stukje rijden, zo'n 375 kilometer om uiteindelijk in het noorden van Italië uit te komen.

Maar voordat we daar aankwamen, hadden we besloten om even een paar kilometer om te rijden naar de Koningkastelen die door Koning Ludwig II en zijn vader gebouwd zijn: Schloss Hohenschwangau en Schloss Neuschwanstein. Kaartjes voor rondleidingen waren niet meer te koop en ook de binnentuinen waren alleen te bezoeken als je een rondleiding boekte. Dus we hebben de kastelen van een afstandje bekeken en een klein stukje gewandeld naar een uitkijkpunt. Tenminste dat zei Google Maps. De weg ernaartoe was al niet heel duidelijk, maar we kwamen uiteindelijk in de buurt van de Pöllatschlucht Schwangau, een rotsachtige kloof met een stroompje en wat kleine watervalletjes.

Na de lunch zijn we doorgereden over de meest prachtige wegen. De Fernpass was heel erg mooi. We zijn nog even gestopt bij een uitzichtpunt op de Zugspitse. Via de Brennerpas zijn we rond kwart over vijf aangekomen bij Camping Gamp. Een klein plekje voor de camper, maar een prachtige ligging met uitzicht op een kerkje en de oude bisschopswoning die hoog in de bergen liggen. Hier blijven we drie nachten.

We zijn in de avond even naar het dorpje Klausen gewandeld. Het heeft een oude kern met steegjes en mooie oude huisjes. Nadat we allebei een bordje pasta hadden gegeten met een goed glas wijn erbij, gaan we vandaag maar redelijk op tijd naar bed. Morgen gaan we namelijk wandelen in de bergen en dan vertrekken we dus bijtijds. Anders is het veel te warm. Het is hier namelijk overdags een graad of 30.

1. Ine:
    23 augustus 2022
    Mooie foto’s 😊. Leuk dat jullie nog naar die kastelen zijn geweest. Wij waren daar ruim 40 jaar geleden. Echt sprookjeskastelen. Veel plezier met de wandeling morgen 😅
  2. Pap en Mam:
    24 augustus 2022
    Mooie foto's,jammer dat je niet binnen kon kijken in zo'n mooi kasteel
    Wel nog steeds mooi weer.😎
  3. Rob Mertens:
    24 augustus 2022
    Mooie plaatjes om te zien. Wist je dat Neuschwanstein de inspiratie was voor het Doornroosjekasteel in Disney Annaheim? Echt een heel mooi slot!