Dag 18 - Champagne in Reims

8 september 2022 - Corbeny, Frankrijk

De dag begon laat voor ons. We werden wakker, keken op de klok en toen bleek het al half 12 te zijn. In de koelte en rust hier is het blijkbaar goed slapen.

Na ontbijt hebben we vast goed opgeruimd, omdat we morgen vertrekken en omdat we vandaag toch bijna de hele dag weg zijn.

Om 14.00 uur hadden we gereserveerd voor een tour in de grotten van Pommery, één van de meest gerenommeerde champagnehuizen in Reims. Met 18 kilometer aan tunnels onder het landgoed en 25 miljoen flessen champagne die daar opgeslagen liggen, kun je wel stellen dat dit geen kleintje is.

Via een app kregen we steeds toelichting in de verschillende ruimtes. In de gangen was ook een grote diversiteit aan kunst aanwezig. Het mooiste waren wel de basreliefs die in de rotsen waren uitgehakt.

Na een uurtje kou weerstaan te hebben (het is er 10 graden bij een luchtvochtigheid van 98%) kwamen we terug in de centrale hal, waar we nog twee champagnes mochten proeven.

De eerste, een brut royal, was erg fris en licht. Heel erg lekker. De tweede was een Millesime 2009. Heel anders van smaak, droger en complexer. Zeker ook heel erg lekker.

We zijn daarna nog even Reims in geweest, vooral om naar de schitterende kathedraal te kijken. Een echt magnifiek bouwwerk met een overdaad aan beelden en andere kunst aan de buitenkant en binnen waren de prachtige Rozetramen heel goed te zien omdat het zonnetje lekker scheen.

Inmiddels was het half 6, dus onze magen begonnen wel te knorren. Het zoeken naar een restaurant viel echter nog niet mee, omdat hier, zoals op veel plekken in Frankrijk je pas kunt dineren vanaf 19 uur

Uiteindelijk vonden we een tentje, super Frans en super lekker. Foie Gras, Terrine du Lapin, Entrecote, Escalope de veau, Tiramisu en Tarte Tatin...een feestmaal voor onze laatste avond en alles was exht heel erg lekker.

Morgen gaan we op tijd naar huis. En dan zitten onze magere 4 weken vakantie er op!

1. Pap en Mam:
    8 september 2022
    Heerlijk.. ,zo'n uitgebreid Frans menu.
    Dan voor morgen, goeie reis terug!
  2. Ine:
    8 september 2022
    Zal lastig worden, het gewone leven na deze vakantie maar gelukkig heb je nu je mooi verbouwde huis om naar terug te gaan. Goede reis voor morgen!