Dag 10 - Dag Elba, Dag Toscane, Hallo Ligurië

31 augustus 2022 - Maissana, Italië

Vandaag vertrokken we van Camping Lido op Elba. Daan wilde graag wat cactussen meenemen, dus voor we daadwerkelijk vertrokken, hebben we die nog wat verzameld. We hadden wel een potje gekocht gisteren, waar die in gestopt zou kunnen worden, maar uiteindelijk bleek die te klein. We wisten dat we onderweg een winkeltje in terra cotta tegen zouden komen, dus daar zijn we even gestopt. Daarna kwamen we nog langs een lokaal winkeltjes met wijn en olie, maar die was erg duur. We hebben een klein flesje olie meegenomen en wat peperflakes.

Daarna snel naar de boot. De boottocht was rustig. We stonden helemaal achterop het dek lekker in het zonnetje te genieten en te kijken naar de baan die het schip maakte in het water. Ineens merkten we een soort van bruine wolk op die vlak boven zee dreef. We zijn er niet achter gekomen wat het precies was, maar het was ineens weg (of we zagen het niet meer) toen ons schip begon te draaien.

Na het invoeren van onze route naar de nieuwe camping kwamen we erachter dat we nagenoeg door Pisa gingen. Dan maar even daar de stad in om naar die scheve toren te kijken. We parkeerden aan de rand van de stad bij een hele grote supermarkt en wandelden in 20 minuten naar het centrum. Tot ongeveer 200 meter voor het plein waar die toren staat kwamen we nagenoeg geen toeristen tegen. Maar op dat plein....ze hadden zich daar allemaal verzameld en ongeveer de helft stond als een achterlijke te proberen om op de foto te komen terwijl ze die toren tegen aan het houden waren....met twee handen. Tsss...dat kon Dennis wel met 1 vinger!

We hadden niet heel veel tijd, dus we zijn nergens naar binnen geweest, maar zijn naar een ander deel van de stad gewandeld en zijn daar op zoek gegaan naar Gelateria De' Coltelli, een ijszaak die bekend staat om se bijzondere smaken. Dennis had vijg, chocolade met hazelnoten en cashewnoten met zout. Daan had yoghurt ijs van schapenmelk met kersen, ook de cashewnoten met zout en de amandel met gedroogde citroenschil. Het was zo lekker dat wij bijna een tweede gingen pakken. Dat hebben we toch maar niet gedaan...

We zijn toen maar teruggewandeld naar de parkeerplaats om boodschappen te gaan doen. Op de route lag echter nog een heel mooi plein, het Piazza dei Cavalieri. Een plein met daaromheen nog een groot aantal zeer oude gebouwen, voornamelijk paleizen en kerken. Het plein zelf werd in de middeleeuwen gebruikt voor onthoofdingen.

Hierna moesten we toch echt boodschappen gaan doen. We reden Toscane uit en Ligurië binnen. Hoe dichter we op de plek van bestemming kwamen, hoe vochtiger het werd. De wolken hingen tussen de bergen en de weg was erg nat. De weg naar de camping was supersmal maar goed te doen. Maar toen Google Maps zei dat we er waren, bleek er nog een verrassing te zijn. Een paadje rechtsaf, bergop, met zeer laaghangende takken. Deze camping (Rio Requesa) is een enorm contrast met de camping op Elba. Rust, midden in de natuur, fatsoenlijk sanitair, alleen werden we buiten geteisterd door vliegende mieren. Dat is een drama hier. Maar ok, dat overleven we wel.

Morgen gaan we (bij goed weer) op de boot naar de Cinque Terre, vijf prachtige dorpjes, maar daarover morgen meer.

1. Pap en Mam:
    31 augustus 2022
    Cinque Terre zijn we ook geweest , mooi!!!
    Wij hebben de camper laten staan en zijn per trein gegaan door tig tunnels. Veel plezier morgen.