Dag 7 - Elba

28 augustus 2022 - Magazzini, Italië

Vandaag gaan we naar Elba, het eiland waarop Napoleon Bonaparte in ballingschap heeft gezeten, maar daarover de komende dagen vast meer.

We waren op tijd wakker en konden dus best rustig aan doen. Na het ontbijt de spullen ingepakt en uitgecheckt. Het valt ons op dat de campings hier erg duur zijn. 50 euro per nacht is geen uitzondering, maar wel vet aan de prijs als je ziet wat je ervoor terug krijgt. Maar goed, we klagen niet, het is vakantie niet waar?

Op de heenweg zijn we nog even boodschappen gaan doen. Nadeel van vroeg opstaan is dat je denkt dat je tijd genoeg hebt. Dus toen Daan in de supermarkt zei dat het al bijna 12 uur was, schrokken we daar wel van. Het was nog 2 uur rijden, de boot vertrok om 14.15 en we moesten 1,5 uur van tevoren aanwezig zijn. Dat ging dus niet helemaal volgens plan.

Snel zijn we de bus in gesprongen en Daan heeft geprobeerd flink door te rijden, maar we moesten door Florence en waar je voor de eerste keer rijdt, rijdt je geheid verkeerd. Wij dus ook. Inmiddels was onze aankomsttijd in de haven 14:05. Als we nog maar op de boot konden....

En toen...een enorme regenbui. De snelheid moest flink naar beneden en we zagen continu flitsen. Na de bui was onze aankomsttijd 14:13. Met een boot die vertrekt om 14:15 is dat wat krapjes.

We kwamen aan in Piombini en zagen de boot nog liggen. We moesten pier 5 hebben, geen auto's voor ons, dus we hoopten nog dat het ging lukken. Maar net op het moment dat we aankwamen, zagen we de boot vertrekken. Dat gaat een hoop geld kosten dachten we. Een enkeltje naar Elba was al snel 125 euro. We vragen aan de man die bij de pier stond wat we moesten doen en hij verwees ons door naar pier 8. Daar lag een boot klaar en daar konden we nog op. Wat een geluk. Een kwartiertje na de eigenlijke vertrektijd zagen we de kant achter ons kleiner en kleiner worden en gingen we op weg naar Elba.

Een goed uur later op een vrij kalme zee kwamen we aan in Portoferraio. We moesten nog 20 minuten rijden naar onze camping. Na, wat zal het geweest zijn, 18 minuten gaf Google Maps aan dat we er waren. Maar het enige wat we zagen was een weg die het strand op liep. Uhm ..wat nu? Maar even gevraagd en tot onze verbazing konden we gewoon doorrijden en liep er een hele smalle weg naast het strand af richting de camping. Als volleerd stuurvrouw leidde Daan Blondie door het weggetje en toen waren we er.

Tja, wederom een niet heel bijzonder plaatsje, maar wel eentje met wat privacy. De rest van de camping is super verouderd (hurkwc's mensen...ze bestaan nog!). Het strand ligt prachtig, maar was bomvol. Tja, niet echt het rustige plekje wat in de folders stond.

Blondie en alles wat uit Blondie komt, trekt veel bekijks. We waren eten aan het maken op de Cadac, nou er waren wel twee families die even kwamen kijken en lampen op zonne energie, dat was ook iets fantastisch.

Maar goed, we hopen er iets moois van te maken hier op Elba, maar mocht iemand er nog ooit naartoe willen, dan zou ik buiten het seizoen gaan en lekker in een hotelletje.

Als we hier woensdag weer vertrekken, zijn we halverwege de vakantie. we gaan vanavond dan ook maar eens kijken hoe de terugreis er een beetje uit gaat zien en wat meer tijd stoppen in het zoeken naar een camping.

1. Pap en Mam:
    28 augustus 2022
    Oh wat goed dat jullie de boot gehaald hebben, meestal kun je maar 1 x per dag weg. Veel Napoleon denk ik op Elba? Was op Corsica zijn geboorte eiland ook zo.
  2. Ine:
    28 augustus 2022