Dag 7 - Florence

27 augustus 2022 - Firenze, Italië

Nou, ga er maar even voor zitten. Als we alles zouden moeten beschrijven wat we vandaag in Florence gezien hebben, zouden we een boek kunnen schrijven. Wat een pracht, wat een praal!

We zijn vroeg opgestaan zodat we om 9 uur met de shuttlebus van de camping naar de bushalte in Fiesole gebracht konden worden. Na wat ruzie met de kaartjesautomaat, misten we een bus. We hadden wat tijd over en dus kon Daan nog even ontbijt kopen: cappuccino en een stuk chocoladetaart. Dennis had op het marktje een onsje parmaham gekocht. Uiteindelijk kwamen we rond 10 uur aan in Florence.

We hadden een aantal dingen bedacht om te gaan bekijken en van 1 daarvan hadden we entreekaartjes gekocht, het Palazzo Vecchio.

We besloten om eerst naar de Duomo te wandelen. Op de weg daar naartoe zagen we een mooie ronde koepel. Dat wilden we nader bekijken. Het bleek een museum te zijn, Cappelle Medicee. Dit museum fungeert als mausoleum voor de bekende familie De Medici en is gelegen in de San Lorenzo kerk. Er stonden heel veel relikwieën van een groot aantal heiligen tentoongesteld. Aan de zijkant van het museum loop je naar de Sagrestia Nuova, de nieuwe sacristie. Hierin staan twee graftombes die zijn gemaakt door Michelangelo. Heel mooi en indrukwekkend. Maar nog mooier en indrukwekkender was de koepel. Wat een prachtige schilderingen daar! De foto's doen geen recht aan deze prachtige werken.

Hierna liepen we door een aantal kleine straatjes naar de Duomo. Het is een complex bestaande uit vier gebouwen: de kathedraal, de klokkentoren, de duomo (koepel) en de battistero. Alleen de kathedraal was gratis te bezoeken en toen we gisteren keken was de rest al compleet volgeboekt. Dus zijn we in de rij gaan staan en al snel zagen we een Lindt-winkel. Daar hebben we een paar lekkere chocolaatjes gekocht. Na ongeveer 20 minuten konden we de kathedraal binnen.

Dit was ook een plaatje om te zien, al was de buitenkant misschien wel mooier dan de binnenkant. De koepel die we hier zagen was ook mooi beschilderd, maar haalde het niet bij die van het museum waar we eerder waren.

Inmiddels was het een uur of half 1 en zijn we lekker wat gaan drinken en hebben we, nou ja, vooral Dennis, een panna cotta gegeten. Rond half twee liepen we naar het Palazzo Vecchio. Buiten is daar al meer dan genoeg te zien, waaronder een kopie van de David van Michelangelo, een fontein van Neptunus en de Loggia dei Lanzi.

In het Palazzo Vecchio kom je binnen in een atrium. Daar zagen we schilderingen van allerlei plaatsen die tot het Habsburgse rijk behoorden. Binnen begonnen we in de Salone dei cinquecento. Een enorme zaal met een houten plafond dat compleet beschilderd is en waar op de muren allerlei schilderijen hangen. Tijdens de tour zagen we onder meer het dodenmasker van Dante, nou ja, dat lees je overal, maar volgens het museum is het waarschijnlijker dat het is gegoten toen hij nog in leven was. Tijdens de wandeling door het museum merkten we eigenlijk allebei dat we een beetje verzadigd begonnen te raken. Er was in elke kamer zó veel te zien. Elk plafond was beschilderd, het ene nog mooier dan het andere. Op alle muren hangen zo ontzettend veel mooie en kleurrijke schilderijen met zo veel details dat je op een gegeven moment denkt pffff....

Dus we voerden het tempo ietsje op en na een klein uur binnen weer naar buiten gelopen om op weg te gaan naar de Ponte Vecchio, de oudste nog begaanbare brug ter wereld. Op de brug zitten nagenoeg alleen maar juweliers. Dit is nog van vroeger uit. Voorheen zaten er alleen handwerkers en ambachtslui, maar zij loosden alle afval in de rivier en stukje bij beetje werd het overgenomen door goud en zilverhandelaars, die ook nog eens meer wilden betalen. En nu is dat dus nog altijd zo.

Vervolgens zijn we lekker gaan zitten op een terrasje om nadat we de prijzen zagen weer op te staan en naar een ander terras te wandelen. Acht euro voor een cola vonden een beetje te veel van het goede....

Het was inmiddels al diep in de middag en we wilden nog naar Mercato Centrale, een grote overdekte markt met voedingsmiddelen, maar toen we daar rond 16.30 aankwamen, was eigenlijk alles al dicht.

En dus zijn we maar terug naar de camping gegaan. Vanavond gaan we op zoek naar de volgende camping. We hebben vandaag besloten om morgen naar Elba te gaan.

1. Pap en Mam:
    27 augustus 2022
    Ja zeker mooie stad,ongelooflijke pracht em praal.
  2. Adrie:
    28 augustus 2022