Dag 14 - Ciao Italia, Bonjour France!

4 september 2022 - Clairvaux-les-Lacs, Frankrijk

Vandaag verlaten we Italië en gaan we op pad naar Camping Fayolan in de Jura in Frankrijk.

Het heeft afgelopen nacht keihard geregend, dus alles is zeiknat om in te pakken, maar gelukkig schijnt de zon net voor vertrek, dus we kunnen de kleden en luifel nog iets laten drogen.

Rond half 11 willen we vertrekken, maar op het moment dat we de bus startten, krijgen we een melding dat het peil van de remvloeistof laag is. Nu stonden we op een helling, dus we denken al snel dat het daaraan ligt, maar kijken toch maar ff onder de motorkap om het zeker te weten. Dat lijkt allemaal goed te zijn, dus we vertrekken maar gewoon. Rijden we een ravijn in omdat de remmen het niet meer doen, dan hebben we in ieder geval een leuke vakantie gehad, tot dat moment dan...

Maar gelukkig is dat niet gebeurd en zijn we op het gemakje richting Frankrijk gereden. Gisteren hadden we al bedacht dat we via de Mont Blanc gingen rijden.

Om via de Mont Blanc te rijden moet je door een tunnel. Dat is niet gratis, nee, dat kost geld en niet zo'n beetje ook. Dat kost gewoon dik 67 euro. Met alle andere tol erbij zijn we alleen vandaag al meer dan 100 euro aan tol kwijt. Maar goed, de route die je rijdt is prachtig, al slingerend tussen de bergen door. Sommige zelfs nog met sneeuw.

Toen we de tunnel uitkwamen zijn we even uitgestapt in Chamonix, waar we een stukje gewandeld en geluncht hebben.

Rond 18 uur kwamen we aan op de camping. Het is goed te merken dat het laagseizoen begonnen is. Uitgestorven is een groot woord, maar als de camping 15% bezet is, dan is het veel. Met andere woorden ondanks dat het een supergrote camping is, heb je dat gevoel helemaal niet.

De camping ligt aan een meer dus morgen lekker even zwemmen daar. Ook moeten we nog boodschappen doen. Blijkbaar zijn alle supermarkten in Frankrijk dicht op zondag....

1. Pap en Mam:
    4 september 2022
    Hier in Zeeland ook veel minder volk, weer is nog zomers warm. Hopelijk hebben jullie nog een mooie week.
  2. Ine:
    4 september 2022
    Regen? Wat is dat? Goede herinneringen aan de Jura. Wij zaten lang geleden bij Lac de Chalain, vlakbij waar jullie zitten. Mooie omgeving. Geniet er nog van 😎